Nie pozwól, by klient porzucił swój koszyk

Każdemu, kto wykonuje zakupy w Internecie nie raz zdarzało się porzucić swój koszyk. Jest to naturalna sprawa dla nas – klientów, tymczasem dla przedsiębiorców prowadzących sklep internetowy odzyskiwanie porzuconych koszyków jest kwestią zasadniczą (o czym więcej tutaj). Z jakiego powodu? Postaramy się wyjaśnić to poniżej.

Czym jest porzucony koszyk?

Każdemu, kto wykonuje zakupy w Internecie nie raz zdarzało się porzucić swój koszyk

Autor zdjęcia: Thomas Malbaux

Wchodząc na stronę każdego e-sklepu, mamy możliwość umieszczenia interesujących nas towarów w tak zwanym koszyku. Ten wirtualny koszyk, stanowi odzwierciedlenie koszyka, do jakiego przywykliśmy podczas dokonywania zakupów z tradycyjnych, stacjonarnych sklepach.

Koszyk w sklepie internetowym możemy edytować, a więc:

  • usuwać z niego towary,
  • dodawać do niego artykuły,
  • zmieniać ilość artykułów,
  • zmieniać parametry artykułów, w tym na przykład:
  • rozmiar,
  • pojemność,
  • wielkość,
  • kolor,
  • i tak dalej.

W części sklepów rezerwacja artykułów, dokonywana poprzez umieszczenie ich w koszyku, trwa określoną ilość czasu. W zależności od sklepu, może być to 20 minut, może być to również i cały dzień. Wiele zależy tu od specyfiki sklepu. W sklepach, w których trwa sprzedaż promocyjna, mająca charakter krótko dostępnych akcji wyprzedażowych, zachowanie produktów w koszyku trwa krócej niż w miejscu, w którym towary oferowane są w ciągłej sprzedaży.

Po upływie określonego czasu, artykuły z koszyka wracają do sprzedaży może, więc zakupić je inny użytkownik. Rozwiązanie takie ma na celu zmobilizowanie klienta do zakończenia transakcji nic, bowiem mocniej nie działa na naszą konsumencką psychikę niż świadomość, że ktoś zaraz sprzątnie nam interesujące nas artykuły sprzed nosa. Mając świadomość, że w wypadku gdyby zakupione artykuły nie spełniły z różnych względów naszych oczekiwań możemy je zwrócić, chętniej decydujemy się na robienie zakupów w Internecie.

Kliencie, przypomnij sobie o swoim koszyku

W przypadku prowadzenia sklepów internetowych, sprawdza się rozwiązanie polegające na wysyłaniu klientom przypominających wiadomości e-mail, w których informowani są oni o produktach, które pozostawili w koszyku, nie opłacając zamówienia. Mail taki powinien być wysłany w przeciągu godziny od opuszczenia strony e-sklepu, a później na następny dzień. Dotyczy to oczywiście sytuacji, w której koszyk nie zwalnia się po wspomnianych wyżej 20 minutach w sprzedaży promocyjnej. W takiej sytuacji to, bowiem samemu klientowi najczęściej zależy na tym, by zdążyć sfinalizować swoje zakupy, przed upływem tego czasu.